artykuły promocyjne kosztami uzyskania przychodów



(2006-07-12)

Polska Izba Artykułów Promocyjnych dotarła do interpretacji Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdzającego, że wydatki na nabycie gadżetów opatrzonych w logo stanowią koszty uzyskania przychodów (Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.03.2007 r., sygn. PO-II/423/2/AN/07 - Podlaski Urząd Skarbowy).

 

Pytanie podatnika brzmiało: Czy wydatki na nabycie gadżetów opatrzonych w logo np. czapki, kurtki, ręczniki, długopisy itp. stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z reklamą? Działalność Spółki polega głównie na sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych oraz na naprawach serwisowych, najczęściej pojazdów X. Klientom Spółki wręczane są gadżety opatrzone w logo X. Są to np. czapki, kurtki, ręczniki, długopisy itp.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie: Czy wydatki na nabycie w/w przedmiotów stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z reklamą?

Zdaniem Spółki, wręczanie wyżej opisanych gadżetów ma charakter działań reklamowych, a nie reprezentacyjnych, w związku z czym Spółka ma prawo do uznania wydatków na ich nabycie za koszty podatkowe. Jednym bowiem ze środków oddziaływania reklamy jest utrwalanie w pamięci nabywcy nazwy czy też logo reklamowanego produktu. Jest to jeden ze sposobów przypomnienia się klientowi w środowisku, w którym działa konkurencja. Ponadto, posiadanie pamiątki przypomni klientowi o satysfakcji, jaką uzyskał z nabytych w Spółce usług lub zakupu pojazdu i zachęci go do kolejnego zakupu lub polecenia firmy znajomym.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdził co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 w/w ustawy. Ponieważ przepisy w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy więc sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego.

"Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako:
- grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
- okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Z kolei reklama jest definiowana jako:
- działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
- napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,
- efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje swoim klientom tzw. gadżety, opatrzone w logo marki produktów, które są przez Nią sprzedawane bądź naprawiane, tj. np. czapki, kurtki, ręczniki i długopisy. Jeżeli zatem przekazanie przez Spółkę gadżetów spełnia wyżej opisane znamiona reklamy, to wydatki poniesione na nabycie tych gadżetów stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Polska Izba Artykułów Promocyjnych zajęła na początku 2007 r. stanowisko w sprawie kosztów reprezentacji i reklamy. Stanowisko to, oparte jest na zmianie przepisów, wprowadzonej od 1 stycznia 2007 r. Zmieniła się ogólna definicja kosztów uzyskania przychodów.

W myśl ustawy są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) i art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof). Nie uznaje się za koszty podatkowe kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust.1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).

- Od 1 stycznia nie ma więc znaczenia, czy reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Każdy wydatek o charakterze reklamowym może być zaliczony do kosztów podatkowych. Można więc zaliczyć nie tylko upominki reklamowe wręczane określonym imiennie osobom lecz również np. reklamę pocztową nie adresowaną do konkretnych osób. Interpretacja daje możliwość księgowania artykułów promocyjnych jako kosztów uzyskania przychodu. To doskonałe rozwiązanie wyrównujące pozycję firm oferujących artykuły promocyjne z innymi podmiotami świadczącymi usługi reklamowe - powiedział Karol Małyska, Prezes Zarządu Izby.

 

Strona wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies znajdziesz na stronach producenta Twojej przeglądarki www. Korzystając z serwisu akceptujesz pliki cookies.